T y p e  L e s s e n

hatha yoga

Hatha Yoga is een populaire vorm van yoga om stressgerelateerde klachten te lijf te gaan. Je leert je bewuster te zijn van je houding, je lichaam en ademhaling. Je verkent hierin je grenzen, je verbreedt ze of accepteert ze juist. Pas dit in je dagelijkse leven toe en je weet zeker de stress van alledag te verminderen.


Vanuit Hatha zijn andere vormen van yoga zoals ashtanga, vinyasa yoga (poweryoga), ontwikkeld. Hierbij voer je de houdingen juist bewegend uit en vaak in series achter elkaar. Een Hatha les heeft een opbouw van verschillende houdingen die vanuit stilstand worden uitgevoerd. Er is aandacht voor de ademhaling en het richten van je aandacht op verschillende gebieden van je lichaam.
Er zijn staande houdingen waar de grenzen in je balans, kracht en uithoudingsvermogen worden uitgedaagd. Grondhoudingen richten zich op het versterken van je bovenlichaam, rug- en buikspieren. Ook jouw heupen krijgen aandacht. Daarna volgt een welverdiende ontspanning.

 

Als je regelmatig yoga beoefent, wordt je lijf sterker en soepeler. Je hoeft dus niet lenig te zijn als je met yoga start, je wordt gaandeweg de lessen vanzelf flexibeler. Ook zul je merken dat je meer energie krijgt en je beter kunt concentreren.

yin yoga

Yin yoga verwijst naar het onbeweeglijke in ons lichaam: het bindweefsel en gewrichten, omdat zij stijf en weinig elastisch zijn. Dit in tegenstelling tot onze spieren. Die worden gerekend tot yang omdat ze zacht en elastisch zijn. Veel sporten richten zich op het yang element waarbij de focus ligt op het aanspannen van spieren.

Soepelheid van gewrichten en bindweefsel wordt daarbij vaak vergeten terwijl juist die soepelheid essentieel is om blessures te voorkomen en het lichaam fit te houden.

Yin houdingen worden voornamelijk op de grond gedaan, waarin we werken aan het soepel maken van de bindweefsel en ruimte creëren tussen de gewrichten.

Je voelt je uiteindelijk meer in balans door met deze twee basis [Yin & Yang] energieën te werken.

Sommige houdingen zorgen voor wat uitdaging, maar deze les is voor iedereen toegankelijk, beginners en ervaren yogi's.

slow flow yoga

In deze les gaan wij op zoek naar de antwoorden voor deze vragen:


Hoe werkt mijn lichaam?

Hoe kan ik extra spanning en stress in de onderrug, schouders of andere lichaamsdelen kwijtraken?  

Door de taal van Hatha yoga helpt deze les jou om je lichaam te begrijpen en te waarderen, gericht op balans, coördinatie en aanwezigheid. Je gaat een manier vinden om de deur naar je bewustzijn en gevoeligheid te openen door, de focus op het versterken van je lichaam te brengen. 

De eindontspanning  wordt begeleid met ontspannende live muziek. 

yoga nidra

Gun je zelf Yoga Nidra en laad op!

Yoga Nidra is een vorm van yoga gericht op je onderbewust zijn. Het wordt ook ‘slaap yoga’ genoemd. Tijdens Yoga Nidra slaapt je lichaam maar blijft je geest actief. We focussen ons op het voelen en luisteren, de overige zintuigen geven we even rust. Hierdoor kom je in een meditatieve staat tussen waken en dromen.


Yoga Nidra is een ontspanningstechniek om fysiek, mentaal en emotioneel te ontspannen. Met Yoga Nidra kun in contact komen met je diepste ik, die verantwoordelijk is voor alles wat we denken en doen. Hierdoor kan je met behulp een intentie, Sankalpa, jezelf resetten en/of motiveren om te gaan handelen volgens de idealen waarin je gelooft.
 

Yoga Nirda is een ideale vorm van yoga voor mensen met stress of slaap problemen, omdat het je zowel fysiek als mentaal en emotioneel ontspant. Een uur Yoga Nidra is te vergelijken met 4 uur slaap.
 

Ideaal om weer tot jezelf te komen als je last hebt van stress en spanningen of herstellend bent.

restorative yoga

Dit is de meest zachte yogavorm waarbij we alle spierspanning zoveel mogelijk loslaten. Dit geeft een spier-ontspannend en weldadig effect.

We laten het lichaam comfortabel ondersteunen door bolsters, dekens en kussens, dit om gemakkelijk in de houdingen te komen en zo de diepte van de ontspanning op te zoeken. De houdingen zijn dan ook zittend of liggend en voor iedereen geschikt. Vooral als je behoefte hebt aan een moment van rust en zorgzame aandacht voor jezelf.

 

Een Restorative Yoga-sessie brengt je weer terug in balans. De hele les is gericht op het ontspannen van het lichaam en het verstillen van de geest.

Door met aandacht de adem te volgen in samenwerking met de rustgevende houdingen nodigen we ons lichaam uit om te mogen verzachten, en herstellen. Het herstelt je lichaam van dagelijkse en chronische stress, of wanneer je herstellend bent van een ziekte, ook als je last hebt van een blessure is dit een mooie ondersteuning in je yogabeoefening. Herstellen is super belangrijk voor een gezond lichaam, tijdens herstel repareert het lichaam zichzelf. Een prachtige uitnodiging voor iedereen die zichzelf een rustmoment gunt.

hot yin yoga

Hot Yin yoga is Yin yoga in een ruimte van 35-40 graden. De ruimte wordt verwarmd met infraroodpanelen, waardoor jou lichaam sneller is opgewarmd en de strekking van de bindweefsel soepeler verloopt.

Tijdens de hot yin yoga les, blijven wij langer in de houding zitten om een optimale strekking van de bindweefsel te creëren.

 

Door de warmte zal je veel flexibeler zijn en makkelijker kunnen ontspannen. 


Sommige houdingen zorgen voor wat uitdaging, maar deze les is voor iedereen toegankelijk, beginners en ervaren yogi's.

hot yoga

Hot yoga is yoga in en ruimte van 35-40 graden. De ruimte wordt met infraroodpanelen verwarmd.

Deze les vorm is in de grote steden immens populair. Het doel is om je lichaam en met name je ademhaling te leren beheersen, lichaams-kracht op te bouwen en een eenheid te creëren tussen lichaam en geest. De bewegingen lopen samen met je ademhaling waardoor de conditie verbetert.

  • De warmte zorgt dat de bindweefsel en pezen soepeler worden waardoor er meer ruimte te vinden is in de houdingen en de kans op blessures verkleint.

  • Door het zweten kun je sneller afvalstoffen kwijtraken.

  • De voordelen: een verhoogt stabiliteit, ontspanning en balans.

BELANGRIJK

  • Het is belangrijk om voor de les minimaal 1 liter water extra. Tijdens de les heb je minder dorst waardoor je fijner kunt beoefenen. Na de les is het verstandig om nog eens 1 liter extra water of kokoswater te drinken.

  • Beoefen jij meer dan 2 hot yogalessen per week, neem dan extra mineralen, tijdens hot yoga verlies je namelijk veel belangrijke mineralen.

aerial yoga

Ervaar hoe het is om te spelen met zwaartekracht. Aerial yoga heeft en enorme fun factor waarin je tegelijk kracht, flexibiliteit, balans en vertrouwen kunt opbouwen. Je ervaart hoe het voelt om te zweven en gedragen te worden door het doek. Je voelt je licht.

Op een speelse wijze ervaar je hoe het is om op je handen te staan, en achterover-buigingen te maken en zonder moeite een ‘hoofdstand’. Het doek in de Aerial yoga heeft eindeloze mogelijkheden. Het ondersteunt, haalt compressie uit de wervelkolom, geeft meer bewegingsvrijheid en haalt zelfs de spanning uit je nek en schouders.


Bij het eindontspanning ervaar je de ultieme ontspanning, door terug te trekken en in de doek te cocoonen en schommelend tot rust komen.

 

Voordelen

  • Je hebt meer bewegingsvrijheid

  • Geeft je een ultieme ervaring van rust en ruimte

  • Verbeterd je uitlijning

  • Zonder compressie op de wervelkolom ondersteboven houdingen maken. Dit kalmeert het zenuwstelsel.

  • Laat de gelukshormonen stromen bij omkeerhoudingen.

gentle yoga

Gentle Yoga is een vorm van hatha yoga om stress-gerelateerde klachten te lijf te gaan. Je leert je bewuster te zijn van je houding, je lichaam en ademhaling. Je verkent hierin je grenzen, je verbreedt ze of accepteert ze juist. Pas dit in je dagelijkse leven toe en je weet zeker de stress van alledag te verminderen.

Bij Gentle yoga wordt de nadruk gelegd op strekking, kracht opbouw en uitlijning. Een Gentle yoga les heeft een opbouw van verschillende houdingen die vanuit stilstand worden uitgevoerd. Er is aandacht voor de ademhaling en het richten van je aandacht op verschillende gebieden van je lichaam.

Er zijn staande houdingen waar de nadruk op je balans, kracht en uithoudingsvermogen worden gelegd. Grondhoudingen richten zich op het versterken van je bovenlichaam, rug- en buikspieren. Ook jouw heupen krijgen aandacht. Daarna volgt een welverdiende ontspanning.

Als je regelmatig yoga beoefent, wordt je lijf sterker en soepeler. Je hoeft dus niet lenig te zijn als je met yoga start, je wordt gaandeweg de lessen vanzelf flexibeler. Ook zul je merken dat je meer energie krijgt en je beter kunt concentreren.

yoga voor de rug

Aandacht voor de rug door oefeningen met de hulp van een rolletje of stripje om de rug en schouders vrij en soepel te maken. Deze les helpt bij:

 

  • Puur lichamelijke klachten die uitgaan van de wervelkolom: rugpijn, nekpijn, pijn in de schouders, hernia, ischias, bekkenklachten en ook gerelateerde klachten in de armen en benen [uitstraling, pijn, krachtverlies].
     

  • Stressgerelateerde klachten zoals ademhalingsstoornissen, hyperventilatie, vermoeidheid en burn-out.
     

  • Preventief voor houdingcorrectie.
     

Er worden ook hatha asana's [houdingen] ingezet met behulp van wisselende thema's waarbij veel aandacht is voor een goede uitvoering [uitlijning].

Een gezonde rug is de basis van een gezond lichaam.

yang yin

Een Yang Yin les richt zich op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten.   Het is een les waarin je zowel fysiek uitgedaagd wordt als geheel tot rust komt. 
 
Het Yang is het actievere gedeelte , maar ook hier houden we de asana’s langer vast dan bij een gewone hatha les, waarbij gelet wordt op zowel uitlijning als ademhaling. Tijd en zwaartekracht  bieden je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken en verleggen.
 
Waar het bij andere yogavormen vaak draait om het actief aanspannen van spieren, is het bij  het Yin gedeelte juist de bedoeling spieren zoveel mogelijk los te laten. De houdingen worden langer vastgehouden (denk aan 3 tot 5 minuten) dan tijdens een reguliere yogales. Dit gedeelte focust zich op zittende houdingen.
Dankzij het rustige tempo van deze les is het voor iedereen te volgen. Je lichaam heeft veel te verduren bij een zittend beroep, het rechtop zitten zorgt dat je continu je spieren aanspant waardoor ze langzamerhand verkorten. Dit is te merken aan (lichte) rugpijn en een dof, ongemakkelijk gevoel aan het eind van de dag.

rug / yin yoga

In deze yogales wordt het vrijlaten van de wervelkolom van yoga voor de rug gecombineerd met het ontspannen van de bindweefsels van de yin yoga.
 

De les begint zoals een yoga voor de rug les waar aandacht wordt besteed aan het vrijmaken van de rug met het gebruiken van hulpmiddelen, zoals een strip of/en een dekentje in een rol vorm. Wanneer de wervelkolom vrij is, worden een paar asanas uitgevoerd met het aandacht voor het uitlijnen van je lichaam om vervolgens te beëindigen met het beoefenen van yin houdingen waar aandacht wordt besteed aan het loslaten en ontspannen van de bindweefsels. Goed alignment wil zeggen dat je lichaam zonder spanning vrij kan bewegen. 
 

De perfecte les om de week te beginnen met een soepele rug, opgewarmd lichaam en ontspannend geest onafhankelijk van de drukte van het weekend.

park yoga

Lekker buiten yoga beoefenen. 


Buiten in het park nemen wij de ruimte om intuitïef les te geven. Wij gaan uit van voornamelijk  actieve lessen zoals Hatha yoga, Power yoga, Vinyasa Flow, enzovoort.

Maar wij houden ook rekening met de deel- nemers die voor ons zitten en de

weersomstandigheden.


Laat je verassen! Doe lekker mee.

Studio Namaste
Tuinweg 24
5061 HM Oisterwijk

+31 [0]6 538 70 803 | info@studionamaste.nl
KvK 70111693 | btw-id NL002410352B82

Schermafbeelding 2020-05-14 om 17.33.06.

© 2017 Studio Namaste | yoga & clean living